Hlava motoru
28. 3. 2007
Motory JAWA 50/20, 21, 23 používají hlavu válce se stupněm komprese
9,5. Tato hlava má ledvinkovitý spalovací prostor v němž i po snížení
hlavy musí být mezera mezi ledvinkou hlavy a pístu v horní úvrati
nejméně 0,7 mm a nejvíce 1,2 mm podle přiloženého výkresu. Tento rozměr
změříme pomocí plastelínové kuličky, kterou přitlačíme na povrch
štěrbin hlavy a posunutím pístu do horní úvrati zjistíme skutečné
stlačení plastelíny a tím i rozměr štěrbiny.
Hlava se snižuje způsobem osoustružení dosedací plochy hlavy, zároveň s
lemovacím okrajem a ručním okrajem odfrézováním štěrbiny v hlavě
společně se spalovacím prostorem. Pro závodní účely volíme stupeň
komprese 11 až nejvíce 12, což nám zajišťuje stále dostatečné chlazení
motoru. Je zde nutné používat benzinu Super s 96 oktany, ještě lépe se
100 oktany nebo více. Benzín s více oktany nám umožňuje využít zvýšené
komprese. Celou vnitřní plochu hlavy leštíme do vysokého lesku, což
zamezí usazování karbonu a zlepší výplach motoru. Kompresní poměr
můžeme také měnit přidáním (ubráním) vyžíhaných měděných kroužků
vkládaných mezi hlavou a válcem o různých sílách. Nedoporučuji však
použít měděných kroužků za závěrečné provedení, protože nám vždy změní
detonační štěrbinu hlavy, která má značný vliv na dobré hoření a
výplach. Štěrbina mezi hlavou a pístem v horní úvrati nesmí nikdy být
menší než 0,5 mm.
Kompresní poměr zjistíme výpočtem :
- píst dáme do horní úvrati
- svíčkovým otvorem pomocí injekční stříkačky naplníme olejem a pečlivě
poznamenáme obsah hlavy v cm3, např. 5 cm3.
- obsah válce 50 cm3 (výbrus vždy přepočítat)
50 + 5 = 55
55 : 5 = 11 (kompresní poměr)
Sečteme obsah motoru s obsahem spalovacího prostoru, vydělíme obsahem
spalovacího prostoru a výsledek nám ukáže skutečný kompresní poměr
motoru.
Nakonec dosedací plochu hlavy zabrousíme ventilovou brusnou pastou s
dosedací plochou válce a vše důkladně omyjeme. Hlavu montujeme bez
jakéhokoliv těsnění, jestli profukuje broušení opakujeme.
Povrchová úprava motoru
Hlavu motoru, válec bez nalisované litinové vložky, boční hliníkové
kryty motoru a kompletní kartery doporučuji před celkovou montáží
motoru eloxovat černě.
Černý povrch hliníkových částí značně zlepší přestup tepla do okolí a
zároveň vzhled motoru. Před eloxováním je však nutno odstranit všechny
kovové i mosazné části z eloxovaných dílů. Pokud nemáte možnost díly
eloxovat, doporučuji provést černění amatérským způsobem dle napsaného
návodu, který byl otištěn v časopisu "Udělej si sám". Po načernění
potřeme díly jemným lněným olejem.
Postup černého zbarvení hliníku.
Mastnoty z povrchu odstraníme štětcem pomocí technického benzinu,
tetrachloru apod. Dokonalé odmaštění pak dosáhneme pomocí vídeňského
vápna. Z vápna připravíme kašičku se kterou povrch očistíme pomocí
hadru či kartáče. Potom povrch důkladně opláchneme vodou.
Černé zbarvení dosáhneme přímím barvením v lázni o složení :
15 g manganistanu draselného
25 g dusičnanu měďnatého
5 ml kyseliny dusičné
1000 ml vody
Předměty ponoříme do lázně 80 - 100°C teplé na dobu 20 minut. Při
kratší době je zbarvení hnědé.