Vyvážení klikového hřídele
28. 3. 2007
Na správném vyvážením motoru závisí jeho spolehlivost i výkon.
Pro vyvážení kmitacích hmot si zjistíme přesnou váhu pístu, pístních
kroužků, pístního čepu s pojistkami a váhu té části ojnice, která
kmitá. Bude to váha horní poloviny ojnice, kterou zjistíme položením
ojnice v poloze vodorovné s ojničním čepem v klice a s osou kliky.
Potom v této poloze položíme pístní oko ojnice na rovnou misku váhy.
Příklad: píst…………………………..….330g kroužky…………………………..15g pístní čep s
pojistkami ……….…130g horní polovina ojnice……………150g celkem: 625g
K vyvážení váhy kmitacích hmot potřebujeme hmotu o váze činící pouze
2/3 této zjištěné váhy tj. 66%, tedy 6,25*66= 412,5g. O tom se
přesvědčíme tak, když odečteme od výsledku 412,5g odečteme váhu oka
ojnice 412,5g
-150,0g 262,5g
a toto (zmenšené) závaží (zvážené ocelové podložky) zavěsíme do horního
oka ojnice (přidrátujeme). Po zavěšení tohoto závaží má klikový
mechanismus zůstat stát na pravítkách v každé poloze. Nestane-li se tak
a klikový čep se pootočí do jiné polohy, závaží je třeba
upravit.Náprava se provede odvrtáním materiálu závaží kliky. Tomuto
měření věnujeme pečlivost, která se nám odmění výkonem a hlavně
spolehlivostí motoru.